Puheterapia

Puheterapiasta

Puheterapia on lääkinnällistä kuntoutusta, joka perustuu asiakkaan kanssa yhdessä tehtyyn kuntoutussuunnitelmaan. Puheterapia voi sisältää puheen, kielen, vuorovaikutuksen, kommunikoinnin, luki-taitojen ja syömisen kuntoutusta. Puheterapian tavoitteena on parantaa kuntoutujan toiminta- ja kommunikointikykyä arjessa.

Yhteistyö kuntoutujan lähipiirin kanssa on keskeinen osa puheterapiaa. Esimerkiksi puheterapeutti voi ohjata perhettä ja päivähoidon tai koulun työntekijöitä puhetta korvaavien ja tukevien kommunikaatiokeinojen käyttöön. Tarvittaessa puheterapeutti tekee yhteistyötä muiden asiantuntijoiden kanssa osallistumalla kuntoutujaa koskeviin tapaamisiin, esim VASU- tai HOJKS-palavereihin. Puheterapia voi toteutua myös ohjauskäynteinä, jolloin perhettä ja muuta lähipiiriä ohjataan kommunikoinnin kotikuntoutuksessa.

Puheterapeutilla on käytössään puheterapiaan tarkoitettuja ohjelmistoja ja harjoituksia, mm. AAC-materiaaliin tuottamiseen soveltuva kuvaohjelma Boardmaker sekä monipuolinen valikoima terapiamateriaalia kuten kuvia, pelejä, tabletti sovelluksineen.

Puhetaikurin toimintaa säätelevät standardit, lait, säädökset ja ohjeet

Puheterapiapalveluiden toteuttaminen on yksityisen terveydenhuollon piirissä tapahtuvaa toimintaa, jota säätelevät useat lait, säädökset ja standardit. Puhetaikuri noudattaa muun muassa terveydenhuollon ammattihenkilöistä annettua lakia (559/1994), jonka tarkoituksena on edistää potilasturvallisuutta ja terveydenhuollon palvelujen laatua sekä aluehallintaviraston ja Valviran ohjeistusta terapian toteuttamisesta niin lähi-kuin etäterapianakin. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden yleinen ohjaus ja valvonta kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle.

Puhetaikuri toteuttaa myös Kelan järjestämää ja rahoittamaa kuntoutusta. Kelan kuntoutuksen standardit ohjaavat ja velvoittavat omalta osaltaan asiakkaiden kuntoutukseen vaikuttavia tekijöitä. Puhetaikuri on sitoutunut noudattamaan toiminnassaan Kelan terapioiden palvelukuvausta. Kelan sivuilta saat myös tarkempaa tietoa Kelan etuuksista kuten kuntoutuksista, matkakorvauksista ja vammaisetuuksista. Kuntoutuksen toteutuessa Kelan rahoittamana kuntoutujat saavat lisätietoa Kelan etuuskohtaisista palvelunumeroista sekä ottamalla yhteyttä suoraan Kelan toimipisteeseen.

Asiakastietojen käsittelyä sitovat terveydenhuollon normit ja määräykset salassapito- ja vaitiolovelvollisuudesta. Puhetaikuri pitää kuntoutuja-asiakkaistaan tarkoituksenmukaista asiakastiedostoa/potilasrekisteriä. Rekisterin tarkoituksena on turvatusti arkistoida ja säilyttää Puhetaikurin toiminnan kannalta merkittävät seikat potilaskohtaisesti. Asiakastietoja ei luovuteta muille tahoille ilman asiakkaan lupaa. Tietosuojaan liittyvät lait säätelevät Puhetaikurissa toteutettavaa asiakkaiden henkilötietojen käsittelyä (Henkilötietolaki 523/1999, julkisuuslaki 621/1999, laki ja asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä 564/1994, laki potilaan asemasta ja oikeuksista PotL 785/1992, asetus potilasasiakirjojen laatimisesta sekä niiden ja muun hoitoon liittyvän materiaalin säilyttämisestä 99/2001).

Puhetaikurin toimintaa ohjaavat puheterapeutin ammattieettiset periaatteet. Näihin voi perehtyä tarkemmin puheterapeuttiliiton sivuilla.

Omavalvontasuunnitelma

Työni kehittämiseksi toivoisin teidän antavan palautetta saamastanne puheterapiapalvelusta.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.